Clementinas
Image default
Electronica en Computers

PIM-systeem: leer alles over dit veelzijdige en functionele hulpmiddel!

Het beheer van productinhoud is een uitdaging in de materiaalindustrie, vooral nu zowel fabrikanten als distributeurs bezig zijn met digitalisering. Zonder volledige productinformatie is het moeilijk om de vruchten te plukken van digitale kanalen.

De verbetering van de indicatoren in een elektronische handel hangt grotendeels af van de invoering van nieuwe interne procedures, die nieuwe taken, nieuwe rollen en, in de meeste gevallen, nieuwe technologische oplossingen impliceren die het werk gemakkelijker maken, zoals een PIM-systeem van Skwirrel. Ontdek dus hieronder hoe deze tool jouw online business een boost kan geven!

Wat is een PIM-systeem?

Een PIM is een softwareoplossing waarmee je productinformatie kunt centraliseren, de kwaliteit ervan kunt meten en instrumenten kunt aanreiken om ze te optimaliseren. Deze software moet het marketingteam dienen, zodat professionals gemakkelijk beheren, aanvullen en verrijken van productinformatie.

Verspreid deze gegevens naar alle kanalen, ongeacht het bestandsformaat of het soort gegevens dat zij nodig hebben, en zorg zo voor kwaliteitsinformatie die altijd up-to-date is.

De sleutel tot succes ligt in de efficiëntie en eenvoud van het instrument dat marketing teams, zonder veel technologische deskundigheid, in staat moet stellen het beheer te verbeteren en de verspreiding van hun productinformatie te automatiseren. Het resultaat? De informatie is consistent en volledig, wat zorgt voor een consistente product- en merkervaring bij alle kanalen.

Alle informatie op één plaats

Door de centralisatie van informatie kunnen alle gegevensbronnen onder controle worden gehouden. Bedrijven kunnen zich ontdoen van de lange lijst van informatie die over het hele bedrijf verspreid is. Degenen die verantwoordelijk zijn voor het genereren van productinformatie zullen dit altijd doen op een enkele, veilige en toegankelijke plaats voor gezamenlijk beheer.

In die zin kan de fabrikant, wanneer een fout wordt ontdekt in een bepaald stukje informatie, zoals de afmetingen van het product op zijn website, dit in zijn PIM-systeem corrigeren en de informatie synchroniseren met de verschillende kanalen. Het verrijken van informatie is nu veel gemakkelijker.

Een PIM-systeem maakt het mogelijk inconsistenties en fouten in de informatie te elimineren en de volledigheid van de productdossiers te verbeteren. Zo krijgen productiebedrijven een digitale catalogus met volledige en kwaliteitsvolle informatie. In de sector wordt geschat dat bedrijven die het PIM-systeem al hebben ingevoerd, de tijd die nodig is voor catalogusbeheer met 80% hebben teruggebracht.

Processen automatiseren

Met een PIM-tool kunt je de invoer en uitvoer van gegevens automatiseren. Op die manier kan marketing zich beperken tot het verrijken van deze informatie en het aanpassen ervan aan de eisen van de verschillende kanalen. Dit nieuwe werkproces houdt het team gecoördineerd en gesynchroniseerd. Laten we niet vergeten dat technologie ten dienste moet staan van de werknemers, en niet hun werkprocessen mag hinderen.

Een PIM is een zeer krachtig instrument dat tal van voordelen biedt op het gebied van efficiëntie, kwaliteit van de informatie en wendbaarheid. Het is de moeite waard in deze oplossing te investeren!