Site Loader
Clementinas

De ideale basis voor jouw strategie in marketing

De marketingmix is een model dat veel gebruikt wordt in de wereld van online marketing. Het geldt hierbij vaak als basis voor de strategie van ondernemers. Als je net je business bent gestart of als je een ommezwaai wilt maken in de huidige strategie, kun je dit model erg goed gebruiken. Je kijkt hiervoor naar vier factoren. Omdat deze allemaal met de letter P beginnen, heet dit ook wel het 4P-model. Laten we kijken hoe de marketingmix jouw strategie versterkt

De eerste factor van de marketingmix: Product

Hierbij kijk je naar wat jij als bedrijf te bieden hebt. Wat maakt nou dat mensen speciaal voor jou moeten kiezen? Waarom steekt jouw product (of dienst) boven die van een concurrent uit? Soms is het lastig om hier een duidelijk antwoord op te krijgen als er vele aanbieders van eenzelfde soort product zijn. Toch moet je dit wel weten. Anders kun jij namelijk klanten niet overtuigen om zaken met jou te doen, in plaats van met de concurrent. Houd bijvoorbeeld rekening met de manier waarop je de producten verpakt, wat voor soort service je hebt en of je een bepaalde garantie biedt.

Focus ook op Prijs als facet

Schrijf bij dit onderdeel op wat jij rekent voor je dienst(en) of product(en). Kijk hierbij of deze prijs reëel is. Onderzoek of je kan achterhalen wat de klant bereid is om ervoor te betalen. Liggen deze bedragen ver uit elkaar? Misschien heb je je product wel veel te goedkoop aangeboden. Of juist veel te duur. Wellicht vraag je een hoge prijs maar vinden je klanten dit geen probleem omdat ze je service waarderen.

Het onderdeel Plaats is van wezenlijk belang

Bij dit onderdeel ga je ontdekken op welke manieren jij je product of dienst aan de man kunt brengen. En daarmee wordt bedoeld welke kanalen jij gaat inzetten. Wellicht verkoop jij uitsluitend fysieke producten en wil je dat deze exclusief in bepaalde fysieke winkels te vinden zijn. Dit is noodzakelijke informatie voor je marketingstrategie. Het kan uiteraard ook zo zijn dat je juist alleen wilt verkopen via je website of webshop. En misschien wil je wel een combinatie toepassen. Waar je bijvoorbeeld een boek over koken in de winkels hebt liggen, terwijl je je kookworkshops uitsluitend online verkoopt.

Vergeet ten slotte Promotie niet

Een absoluut niet te vergeten aspect van de marketingmix is de promotie van je dienst of product. Hoe ga je deze in het licht zetten? Wat ga je ondernemen om te zorgen dat deze meer bekendheid zal genereren? Wellicht wil jij met je bedrijf de lokale sportvereniging sponseren. Of misschien ben jij altijd op grote netwerkborrels in jouw branche van de partij.

De marketingmix geeft inzicht

Bundel al deze informatie samen om zo een goede strategie te kunnen vormen. Deze vier onderdelen van dit model kunnen invloed op elkaar hebben. Een bepaald soort Plaats vraagt bijvoorbeeld een bepaalde Prijs. En heeft het product dat je aanbiedt weer invloed op de manier van promotie. Vorm de marketingstrategie die het beste bij jouw business past met de marketingmix en haar vier P’s.

https://www.omcbase.nl/de-marketingmix-krachtige-tool-voor-het-opstellen-van-een-marketingstrategie/

Archief